V termínu 5. – 18. června jsem se zúčastnila jazykového kurzu obecné angličtiny v am Language Studio na Maltě ve městě Sliema. Toto město je jedno z největších na Maltě a leží hned naproti hlavnímu městu Valletta, což mi poskytlo nádherný výhled. Dostat se do Valletty bylo možné dvěma způsoby, trajektem nebo autobusem. První z těchto možností pro mě byla rozhodně atraktivnější.

Na cestu jsem se vydala v neděli 5. června z vídeňského letiště se společností Air Malta. Jednalo se o můj první let, takže jsem z počátku byla docela nervózní, to ale bylo naprosto zbytečné. Na letišti jsem si bez problémů poradila díky mé znalosti angličtiny. Letadlo mělo asi hodinu zpoždění, proto jsem na Maltu dorazila v pozdních hodinách. Hostitelská rodina na mě čekala. Seznámili jsme se a šli jsme spát, protože bylo opravdu pozdě.

Další den jsem šla poprvé do školy. Musela jsem vstávat dřív, poněvadž v úterý 7. června byl na Maltě státní svátek, a proto škola chybějící vyučovací hodiny rozdělila do zbývajících 4 dní. Vyučování tedy začínalo 8.30 a končilo 12.30. Druhý týden už se ale vše vrátilo do normálu a začínali jsme v 9 hodin.  První den jsme se v jedné třídě sešli všichni noví studenti a obdrželi jsme týdenní program s aktivitami, učebnice a naše rozvrhy. Posléze jsme se rozprchli do svých tříd a vyučování začalo. Moje učitelka Michelle mi hned padla do oka. Vždycky, když někdo nerozuměl nějakému slovíčku, tak ho popisovala, dokud všichni neporozuměli. Myslím, že to je mnohem přínosnější, než si najít význam slova ve slovníku.

V pondělí večer se konala Welcome party pro nové i stávající studenty. To byla skvělá příležitost jak poznat ostatní lidi z celé školy, ale také z jiných škol. Takováto uvolněná atmosféra mi velice pomohla se rozmluvit. Dokonce jsem zde potkala Čecha, který zde také navštěvoval jazykový kurz, ale na jiné škole.

V úterý 7. června jsme kvůli státnímu svátku měli volno, a tak jsme se se spolubydlící z Itálie vydaly na pláž Ghadira, která byla skoro na druhé straně Malty. Jely jsme autobusem s dalšími lidmi, se kterými mě moje spolubydlící seznámila na Welcome party. Tak daleko jsme cestovali, protože všechny pláže ve Sliemě jsou skalnaté, zatímco Ghadira je pláž písečná.

Ve středu 8. června jsme ve škole začali probírat novou gramatiku, které jsme se věnovali až do konce týdne. Většinou jsme pracovali ve dvojicích nebo jsme diskutovali všichni dohromady. Odpoledne jsem šla na pláž, které jsme říkali Fort Tigne, protože byla blízko pevnosti Tigne. Z pláže byl krásný, ničím nerušený výhled na honosnou Vallettu.

Ve čtvrtek 9. června jsem se svýma dvěma spolubydlícími šla po škole do knihkupectví, kde jsme měli studentskou slevu, abychom si koupili nějaké knížky v angličtině ke zlepšení našeho jazyka. Já jsem si koupila knížku „A Clockwork Orange“ od Anthonyho Burgesse, kterou jsem četla ve svém rodném jazyce a velice se mi líbila.

V pátek 10. června většina spolužáku vyrazila do blízké ulice Paceville, kde bylo situováno spoustu klubů a restaurací. Já jsem se ale rozhodla svůj volný čas strávit v Lunaparku, poněvadž jsem se v sobotu brzo ráno chystala na výlet se školou. Lunapark byl na ostrově Manoel, na který vedl most, díky kterému se zde bylo možné dostat za 3 min od domu hostitelské rodiny. Vyzkoušela jsem ty nejlepší atrakce.

V sobotu jsem musela vstávat brzo ráno, abych se mohla vypravit na výlet na Gozo a Comino. Nejprve jsme jeli autobusem do přístavu, odkud jsme trajektem pluli na Gozo, kde jsme navštívili několik historických památek, ale také zajímavé přírodní úkazy jako např. Azurové okno, kde se natáčelo několik světově známých filmů a seriálů (Souboj Titánů, Hra o trůny, Hrabě Monte-Christo,…). Z ostrova Gozo jsme pluli na ostrov Comino motorovým člunem. Na Cominu jsme měli čas navštívit pláž. Po cestě zpátky nás motorový člun vezl podél Modré laguny.

V sobotu večer mě spolubydlící vytáhly do Gianpula Village, kam nás dovezl školní autobus. Konala se tam Marrakech Night, což byla party v obrovském areálu, kde bylo několik částí a každá z těchto částí byla věnována jinému stylu hudby.

Následující den jsem se nechala zlákat od spolužáků a šla jsem do Café del Mar. Všichni o tomto místě mluvili a říkali, že je to nádherné. Byl tam bazén hned u moře a krásná vyhlídka. Později se z toho ale vyklubala další party.

V úterý 14. června jsem jela se školou na pláž Riviera. Tam jsem se seznámila s novými studenty, se kterými jsem strávila zbytek týdne.

Ve středu 15. června jsem měla možnost navštívit hlavní město Valletta. Jeli jsme trajektem a cestou jsem měla poprvé možnost si prohlédnout pobřeží Sliemy z moře. Navštívili jsme zde nádhenou zahradu, tzv. Upper Barrakka Gardens, a poté palác, ve kterém je dnes muzeum, ale stále funguje jako úřední místo. Dozvěděli jsme se, že když na Maltu přijela královna, tak sídlila právě zde, a že v současné době má zde svou kancelář maltská prezidentka.

Ve čtvrtek jsem šla na procházku po Sliemě, abych se rozloučila s okolím a vyfotila pár snímků.

Svůj poslední den jsem strávila na pláži.

V sobotu jsem vstávala už o půl čtvrté, abych stihla dorazit na letiště včas. Když jsem dorazila do Vídně, tak na mě čekali rodiče s přítelem.

Doufám, že ještě budu mít možnost se na Maltu vrátit.  Možná i přímo do stejné školy, protože se mi opravdu líbil způsob, jakým jsme se učili. Ve třídě nás nebylo mnoho, takže byli zapojeni všichni a navíc zde byli pouze studenti, kteří byli snaživí a měli o učivo zájem. V takovém prostředí se učí mnohem lépe.

Díky tomu, že jsem byla ubytována v hostitelské rodině, kde jsem dostávala snídaně a večeře, jsem měla možnost vyzkoušet tamní tradiční pokrmy.

Tato příležitost pro mě byla obrovským přínosem. Nejen, že jsem se zlepšila v angličtině, ale také jsem si vyzkoušela, jaké to je být na cizím místě zodpovědná sama za sebe.

Touto cestou bych chtěla poděkovat Nadačnímu fondu manželů Livie a Václava Klausových za to, že mi tuto zkušenost umožnili a taky společnosti Jazyky v zahraničí za skvělou organizaci celého pobytu.

Děkuji
Monika Burešová
'Burešová-Comino''Sliema-Burešová-Azure Window Gozo''Burešová-Malta-pláž Surfside'